lørdag 8. desember 2012

Peppermyntedrops

Hei hei!

Vil gjerne dele en kjempegod og enkel oppskrift med dere, som er super å lage sammen med barna eller alene ;)

Jeg pleier ikke å bake 7 sorter til jul, det blir som regel kun pepperkaker (og evt kakemenn), men noen ganger kan jeg glimte til å lage konfekt. 

Hos min svigerfamilie på sørlandet fikk jeg smake disse peppermyntedropsene for første gang for noen år siden. 
Skikkelig gode, og ungene elsker de også! (Ikke så rart, det er jo godteri). 

Så forrige helg ble det baking på oss; pepperkaker og peppermyntedrops. 

Gøy når ungene kan være så deltakende i bakingen, da koser de seg! *ler*


Peppermyntedrops

2 ss hvetemel
ca 1 dl kokt vann (noe avkjølt)
Noen dråper peppermynteolje (fås kjøpt på apoteket)
1,5 pk melis
non-stop

Rør sammen mel og vann, prøv å unngå klumper. 
Tilsett dråpene med peppermynteolje (ca 8-10 dråper). 
Ha oppi melis og rør til en fast og fin deig. 
Trill så ut små kuler og sett på bakepapir. 
Press en non-stop i midten. 
Avkjøles på et kaldt rom, evt i kjøleskap. 

Lykke til!

Håper du som titter innom har en fin adventstid med mye kos og minst mulig stress :)


Klem C





5 kommentarer:

  1. Så gode disse så ut. Nå brukte vi opp all non-stoppen på pepperkakehuset i går, men disse frister det og lage så da må jeg nok kanskje kjøpe fler :)

    SvarSlett
  2. Så utrulig gode dei såg ut,baker ikkje så mange sorgens her heller men det dere laga såg jo både enkelt og godt ut:)
    Ein fine adventsøndag til deg!
    Klem

    SvarSlett
  3. Slike har vi laget også;) Litt annen oppskrift og med mokkabønne på toppen bare;) Sååå gode! Håper du har finfine adventsdager!

    Klem fra Hege

    SvarSlett
  4. Ser gode ut ja!
    Ha en flott 2-søndag i advent!

    SvarSlett
  5. Mmmmm! Disse er crazy gode ja :)

    Beklager at jeg bruker evigheter mellom besøkene mine, men jeg ser at tiden ikke strekker til i julestria.

    Jeg skal hjem til mor og far julaften og har ikke tenkt å flytte ut igjen før tredje dag jul *fnis* Vi har så mange koselige og gode tradisjoner mine søsken og foreldre at jeg tviholder på de så lenge jeg kan. Regner med at nye tradisjoner kommer fort nok, så fort man skal feire sammen med mann og barn.

    Hvis jeg ikke rekker innom deg før jul, ønsker jeg deg en fortryllende og magisk jul,

    Juleklem fra
    -Maia

    SvarSlett

Jeg blir superglad for hyggelige kommentarer fra dere :)